Page 6 - Kvalifisert for framtida
P. 6

- Kvalifisert for framtida: «…den beste utgaven av seg selv».





             Faglig utgangspunkt



                I Iveland får alle barn og unge muligheten til å bli den beste utgaven av seg selv. De
                mestrer grunnleggende ferdigheter og er kompetente for videre utdanning og
                arbeidsliv.

                Satsingen kvalifisert for framtida startet med er et politisk initiativ for å styrke
                oppvekstsektoren i Iveland. Etter en prosjektperiode i skole-barnehageåret 2012-13 er
                vi nå inne i fjerde skole-barnehageår med kvalifisert for framtida som overbygning i all
                kommunal virksomhet som retter seg mot barn og unge.

                Det er etablert 6 satsingsområder:


                           •  Foreldresamarbeid
                           •  Læringsutbytte
                           •  Læringsmiljø
                           •  Kompetanse og ledelse
                           •  Eierengasjement
                           •  Overgang og gjennomføring


                Vi velger å ha fokus på ulike områder hvert år, ut fra sentrale og regionale satsinger og
                vurdering av behov.

                Vi opplever at satsingsområdene griper over i hverandre, og supplerer hverandre.
                Kvalifisert for framtida blir en fellesnevner og en hjelp til å se sammenhengene i
                utviklingsarbeidet, og dermed gjøre det mer håndterbart.

                Både skoler og barnehager deltar i satsingen Inkluderende Læringsmiljø , som er en
                                                                                          1
                felles satsing i Knutepunkt Sørlandet. Det overordnede ambisjonsnivå er inkluderende
                læringsmiljø, med inkludering som ideal og grunnlag for praksis.


                I den nå vedtatte videreføring av satsingen er det to kjernekomponenter som er
                sentrale prinsipper, teorier og handlinger og det viktigste innholdet som det skal settes
                fokus på for å nå målene i satsingen2:

                    •  Ledelse av profesjonelle lærende

                       fellesskap
                    •  Relasjon og kommunikasjon
                                                               Utviklingsarbeid må følges opp av skoleeier,
                                                               skoleledere, lærere og pedagoger over tid på
                Denne satsingen er i tråd med                  en systematisk måte. Først da vil alle kunne
                anbefalingene i NOU 2015:2, AÅ høre til:        nå målet om å utvikle en skole preget av et

                                                                   godt læringsmiljø med et godt faglig og
                AÅ legge til rette for en stor statlig
                                                                       sosialt læringsutbytte for alle elever
                satsing på Inkluderende skole som blant
                                                                      (Sunnevåg & Andersen, 2012, s. 40).
                annet inneholder skolebasert


                1  Inkluderende læringsmiljø: Rammeverk. 2015.
                2  Inkluderende læringsmiljø: Implementering og videreføring. September 2017.

                                                         Side 3: Rapport til kommunestyret: Kvalifisert for framtida 2017.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11