Page 6 - Kvalifisert for framtida
P. 6
- Kvalifisert for framtida: «…den beste utgaven av seg selv».
Faglig utgangspunkt
I Iveland får alle barn og unge muligheten til å bli den beste utgaven av seg selv. De
mestrer grunnleggende ferdigheter og er kompetente for videre utdanning og
arbeidsliv.
Satsingen kvalifisert for framtida startet med er et politisk initiativ for å styrke
oppvekstsektoren i Iveland. Etter en prosjektperiode i skole-barnehageåret 2012-13 er
vi nå inne i fjerde skole-barnehageår med kvalifisert for framtida som overbygning i all
kommunal virksomhet som retter seg mot barn og unge.
Det er etablert 6 satsingsområder:
• Foreldresamarbeid
• Læringsutbytte
• Læringsmiljø
• Kompetanse og ledelse
• Eierengasjement
• Overgang og gjennomføring
Vi velger å ha fokus på ulike områder hvert år, ut fra sentrale og regionale satsinger og
vurdering av behov.
Vi opplever at satsingsområdene griper over i hverandre, og supplerer hverandre.
Kvalifisert for framtida blir en fellesnevner og en hjelp til å se sammenhengene i
utviklingsarbeidet, og dermed gjøre det mer håndterbart.
Både skoler og barnehager deltar i satsingen Inkluderende Læringsmiljø , som er en
1
felles satsing i Knutepunkt Sørlandet. Det overordnede ambisjonsnivå er inkluderende
læringsmiljø, med inkludering som ideal og grunnlag for praksis.
I den nå vedtatte videreføring av satsingen er det to kjernekomponenter som er
sentrale prinsipper, teorier og handlinger og det viktigste innholdet som det skal settes
fokus på for å nå målene i satsingen2:
• Ledelse av profesjonelle lærende
fellesskap
• Relasjon og kommunikasjon
Utviklingsarbeid må følges opp av skoleeier,
skoleledere, lærere og pedagoger over tid på
Denne satsingen er i tråd med en systematisk måte. Først da vil alle kunne
anbefalingene i NOU 2015:2, AÅ høre til: nå målet om å utvikle en skole preget av et
godt læringsmiljø med et godt faglig og
AÅ legge til rette for en stor statlig
sosialt læringsutbytte for alle elever
satsing på Inkluderende skole som blant
(Sunnevåg & Andersen, 2012, s. 40).
annet inneholder skolebasert
1 Inkluderende læringsmiljø: Rammeverk. 2015.
2 Inkluderende læringsmiljø: Implementering og videreføring. September 2017.
Side 3: Rapport til kommunestyret: Kvalifisert for framtida 2017.