Page 11 - Kvalifisert for framtida
P. 11
- Kvalifisert for framtida: «…den beste utgaven av seg selv».
SYSTEMATISK OPPFØLGING, MÅLING OG FORBEDRING
Vi er opptatt av å systematisk måle og følge opp effekten av det vi gjør, iverksette tiltak
basert på hva som virker, og deretter evt. justere tiltakene. Resultatledelse handler om
nettopp dette: Hva virker, og hva virker ikke? Hva kan vi gjøre for å forbedre oss?
Tilbakemeldinger gir alle mulighet til å bli bedre (Nordahl T. , Vurderingspraksis,
2012, s. 24)
INVOLVERING OG VIDERE SAMARBEID
Vi tror som sagt at vi sammen som oftest blir bedre. Vi tror på åpenhet, forutsigbarhet
og involvering.
Kvalifisert for framtida er et samarbeidsprosjekt der mange aktører sammen skal
videreutvikle en god skole og barnehage: Politikere, samarbeidsutvalg, enhetsledere,
foreldre, elever mv., fram til i dag ledet av kommunalsjef for oppvekst.
Indikatorer og resultatet fra arbeidet rundt kvalitetskjennetegnene vil bli rapportert til
kommunestyret ifm. det årlige budsjettarbeidet og forankret hos ansatte og foreldre.
Kvalifisert for framtida vil fortsatt være avhengig av godt samarbeid mellom alle
aktører i årene framover.
Kvalifisert for framtida er også avhengig av at de tilstrekkelige ressurser til enhver tid
er tilgjengelige.
HVILKEN MEDISIN TROR VI HJELPER?
Vi vet nå iflg. forskning at redusert
klassestørrelse og åpne skoler ikke har særlig «I 2020 har det regionale
effekt på læringsutbyttet. kunnskapsløftet gitt betydelige
resultater. Gjennom målrettet arbeid
Vi vet videre at gode sosiale relasjoner elevene på tvers av kommunegrenser og
imellom, og en elevkultur som støtter læring,
forvaltningsnivåer har Agder lyktes
samt støttende foreldre med realistiske
forventninger til hva barna kan prestere, har med å heve kvaliteten på alle
stor betydning. Det er derfor utdanningsnivåer – fra barnehager
foreldresamarbeid er ett av seks til universitetet. Alle som trenger
satsingsområder i Kvalifisert for framtida. barnehageplass får det, grunnskole-
Men den aller beste medisinen, det som betyr resultatene er over
aller mest, er: landsgjennomsnittet, frafallet i
videregående skole er vesentlig
Skoleledelse, læreren, relasjon mellom lærer
redusert og universitetet gjør seg
og elev. (Hattie 2009).
bemerket både nasjonalt og
internasjonalt. Satsingen på økt
kompetanse og samarbeid har
bidratt til framvekst av en rekke nye
gründerbedrifter og et næringsliv
som hevder seg i tøff internasjonal
konkurranse». (Regionplan Agder
2020, 2013).
Side 8: Rapport til kommunestyret: Kvalifisert for framtida 2017.